Dávali doktoři na zlomenou ruku na Gruni vitriol, pekelný kamínek, skalici nebo hašené vápno? Co se skrývá za těmito nevědeckými, ale často zlidovělými názvy chemických sloučenin? Kde a proč se v běžném životě objevují a používají? A jsme schopni je správně pojmenovat a bezpečně s nimi nakládat třeba podle označení na obalu výrobku?
Poznávání a zařazení chemických látek bylo hlavní motivací soutěže, kterou jsme pro žáky 9. ročníku připravily na začátku února. Žáci soutěžili ve vědomostní soutěži, v níž získávali za správné odpovědi body, které pak rozhodovaly o jejich umístění mezi jednotlivci i mezi třídami. Ve srovnávacím testu měli žáci za úkol napsat správné názvy nebo vzorce 20 chemikálií. Vítězná třída nakonec získala putovní pohár, diplom a sladkou odměnu. Oceněni byli také první tři žáci z každé třídy. Viz foto.
Výsledková listina:
Tabulka č. 1:
Pořadí | Třída | Průměrný počet správných odpovědí / žáka(max.20) |
1. | 9.A | 14 |
2. | 9.C | 13 |
3 | 9.D | 12 |
4. | 9.B | 11 |
Tabulka č. 2:
Třída | Pořadí | Jméno | Počet správných odpovědí (celkem 20) |
9.A | 1. | René Prokop | 20 |
2. | Anna Havlíčková | 19 | |
3. | Julie Sekaninová | 19 | |
9.B | 1. | Jakub Neckař | 19 |
2. | Lucie Sahánková | 19 | |
3. | Tomáš Boba | 17 | |
9.C | 1. | Marie Černá | 19 |
2. | Lukáš Harenčak | 18 | |
3. | Aneta Marková | 18 | |
9.D | 1. | Giulia Zonzin | 20 |
2. | Radoslav Dvořáček | 18 | |
3. | Dominik Kolkop | 17 |
A co říci závěrem? V poměrně obtížné, vědomostní soutěži mnozí žáci prokázali dobrou připravenost a ochotu se něco nového (na)učit. A doufáme, že jim i všem méně úspěšným žákům soutěž aspoň trochu rozšířila jejich „chemické obzory“.
Děkujeme všem, kteří nám pomohli připravit odměny: dárkové balíčky obchod Enapo, medaile p. uč. Mertová s žákyněmi z 9.D a diplomy p. uč. Kuneš.
p. uč. Šullová a Raclavská