V rousínovské základní škole nabízíme žákům od 7. ročníku řadu volitelných předmětů. Jedním z nich je Environmentální praktikum, které propojuje ekologii s přírodopisem a pěstitelstvím. A právě v rámci tohoto předmětu si deváťačky připravily program pro děti o šest let mladší. Své originální aktivity zaměřené na domácí mazlíčky i další živočichy „odučily“ 4. října, kdy se slaví Světový den zvířat. Během celého dopoledne se na čtyřech stanovištích postupně vystřídalo sedm desítek dětí ze všech třetích tříd. Jak se celá akce vydařila a jak ji hodnotí jednotliví aktéři?
Paní učitelky, které jsou třídní ve třetích třídách: „Žáci se celý týden těšili na Den zvířat. Jaképak to asi bude? Co nového se dozví? Nadšení mezi dětmi vyvolala zpráva, že budou ve skupinkách…Dívky z devátého ročníku měly k dětem hezký přístup a třeťáci s nadšením plnili nachystané úkoly…Pro žáky nižších i vyšších ročníků je velkým přínosem, když se mohou učit navzájem…Super program…Děvčata, připravte si něco dalšího a přijďte zase.“
Děti, které zažily připravený program, napsaly: „Na programu se mi nejvíce líbilo jak jsem skládala pucle. A ještě se mi líbilo jak jsem psala o divných zvířatech…bavilo mě stanoviště u mutantů … A ještě se mi líbilo jak jsme hádali A nebo B na otázky. A ještě se mi líbilo, jak jsme šahali pod deku, kde byly pejsčí věci – pamlsky, hračky, obojky a pelíšek. Prostě se mi všechno nejvíc líbilo.“
Slečny z devátého ročníku, které přijaly roli učitelek: „Byla to nová zkušenost jak pro nás, tak pro třeťáky. Všichni se zapojili a pracovali. Někteří potřebovali pomoct, například holčička z Ukrajiny, která se učí česky a zatím neumí psát. Byli tam i nezbední hoši, ale celkově byli všichni úžasní a hodní“, hodnotila Denča. „Tento den se mi velmi líbil. Na to, že nemám ráda děti, tak byly úplně zlatí“, usmívala se Sára. A Markéta dodala: „Hezky odpovídaly na dotazy a někdy až moc, že to málem zabralo celý čas“. Další holky doplnily: „Fajn zážitek, kterým jsme si vyzkoušely práci učitele. Zkusila jsem si, jaké je zabavit a nějakým způsobem ty malé děti vzdělat…I já jsem se dozvěděla nové věci, třeba že čáp má uši. Ráda bych to dělala znovu“.
Vyučující Environmentálního praktika, která své žačky koučovala: „Do přípravy a realizace programu jsem téměř nezasahovala. Vrstevnické učení přináší mnoho výhod. Když starší žáci vysvětlují učivo mladším, nacházejí efektivní způsoby, jak látku přiblížit. To je nejen učí lépe chápat látku samotnou, ale také posiluje měkké dovednosti, jako jsou řešení problémů, spolupráce, kreativita, empatie a mezilidská komunikace. Byla radost všechny sledovat. Holky tuto výzvu zvládly skvěle a plně využily své silné stránky a nadání.“
Hana Pivečková, učitelka předmětu EP